Loading...

چشم‌انداز بازار خرده‌فروشی ایران

چشم‌انداز بازار خرده‌فروشی ایران
ورود شرکت‌های خرده‌فروشی آنلاین، اگرچه مطلوب مصرف‌کنندگان است ولی با اینحال ممکن است موجب نگرانی رقبای سنتی بازار گردد.

 ظهور فروشگاه‌های آنلاین، هرچند که تغییرات بسیاری را در ساختار بازار خرده‌فروشی و نحوه ارائه خدمات ایجاد خواهد کرد ولی برخلاف آنچه به نظر می‌رسد، موجب حاشیه‌رفتن فروشگاه‌های زنجیره‌ای و حذف کامل فروشگاه‌های خرده‌فروشی سنتی نخواهد شد.

 در سایر کشورها، با وجود گسترش سریع فروشگاه‌های آنلاین، فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ همچنان حضور خود را در بازار خرده‌فروشی حفظ کرده‌اند؛ ولی در کنار ارائه خدمات اصلی خود و فروش حضوری، همزمان بخشی از فروش خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهند.

 می‌توان انتظار داشت در بازار خرده فروشی ایران، فروشگاه‌های آنلاین موجود بتوانند در فضایی رقابتی رشد کرده و سهم خود را در بازار افزایش دهند. همچنین انتظار می‌رود شرکت‌های جدید پا عرصه خرده‌فروشی آنلاین بگذارند.

 رقابت شدید موجود در بازار خرده‌فروشی، شرکت‌های موجود را وادار به نوآوری و ابداعات بیشتر، ادغام با سایر شرکت‌ها و حتی یافتن شرکای خارجی خواهد کرد. این مسئله به بهبود کیفیت خدمات در بازار منجر خواهد شد.

 همچنین دور از انتظار نیست که شرکت‌های بزرگ فراملیتی فعال در جهان در زمینه خرده‌فروشی آنلاین، تمایل به حضور در بازار ایران، حتی اگر شده بصورت شراکت با طرف‌های داخلی، داشته باشند.

 در کنار ظهور و توسعه فروشگاه‌های آنلاین، فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور نیز دستخوش تغییراتی خواهند شد. فروشگاه‌های زنجیره‌ای به طور طبیعی بخشی از بازار خود را از دست خواهند داد و این مسئله باعث خواهد شد که این‌گونه شرکت‌ها برای حفظ سهم خود در بازار، اقداماتی مانند ادغام با سایر شرکت‌ها و تشکیل شرکت‌های بزرگتر، کاهش هزینه‌های تمام شده از طریق تکمیل زنجیره ارزش محصولات، مشارکت با طرف‌های خارجی، ارائه خدمات آنلاین همزمان با خدمات سنتی خود، ارائه برخی تسهیلاتی به مشتریان و نظایر آن را به اجرا درآورند. تمامی این ابتکارات و اقدامات به رقابتی‌تر شدن بازار و افزایش منافع مصرف‌کنندگان منجر خواهد شد.

البته شرایط برای فروشگاه‌های سنتی خرد مقیاس، متفاوت است. این گونه کسب و کارها اگرچه از گردونه رقابت به طور کامل حذف نخواهند شد، ولی بیشترین کاهش سهم از بازار برای این گروه اتفاق خواهد افتاد. ممکن است با توسعه فروشگاه‌‌های خرده‌فروشی آنلاین، طیفی از انواع فروشگاه‌های سنتی به ویژه در زمینه کتاب، سرگرمی، پوشاک، لوازم بهداشتی و تجهیزات رایانه‌ای به تدریج با کاهش اقبال از جانب مشتریان مواجه شوند. این مسئله به طور طبیعی منجر به خروج بخشی از کارآفرینان سنتی بازار و بخشی از جمعیت شاغل در این حوزه خواهد شد.

نظرات
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد