Loading...

شش استارتاپ کشاورزی

شش استارتاپ کشاورزی
کشاورزی از آن دست مشاغل کهن بشری است که در چند دهه اخیر تبدیل به صنعتی بزرگ شده است.

روزنامه هفت صبح، زهرا قنبری|  نیاز بشر به غذا و مصرف‌گرایی روزافزون و معضل ناتمام گرسنگی میلیون‌ها نفر در جهان، صنعت کشاورزی را در شمار صنایع زیربنایی و کلیدی قرار داده است. ورود ایده‌های نو و خلاقانه و کسب‌وکارهای نوپا و دانش‌بنیان به کمک فناوری، صنعت کشاورزی را وارد عصری تازه کرده‌اند. این ظرفیت و اختلالاتی که در زنجیره تامین و ارزش محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره ‌ به چشم می‌خورد، برای بسیاری از استارتاپ‌ها یک فرصت ایده‌آل ساخته است.

واقعیت این است که ساختار سنتی کشاورزی ایران در حال تغییر است و این تغییر نه با اقدامات دولت که با ورود استارتاپ‌ها اتفاق می‌افتد. بارها شنیده‌ایم و دیده‌ایم که دلال‌ها و واسطه‌ها چه چالش‌ها و گرفتاری‌هایی جدی برای کشاورزان درست کرده‌اند یا اینکه از زمانی که یک محصول کشاورزی بار کامیون می‌شود تا به دست مصرف‌کننده برسد، چقدر افزایش قیمت می‌یابد. استارتاپ‌های حوزه کشاورزی بخشی از این مشکل را حل می‌کنند و در نمونه‌هایی که ما به معرفی‌شان می‌پردازیم، کمک کرده‌اند که کشاورزی مدرن‌تر شود، کشاورز راضی‌تر باشد و محصول هم ارزان‌تر و بهتر به دست مصرف‌کننده برسد.

یک: کشت کالا: ثبت و فروش نهاده‌ها و تجهیزات کشاورزی

کشت کالا یکی از سایت‌های مجموعه شرکت آرمان تایماز ارس است که در این پلتفرم محصولات، نهاده‌ها و تجهیزات کشاورزی و صنایع وابسته به صورت مستقیم به فروش می‌رسد. محمد زرندی، فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت کشاورزی به همراه امیر دهقانی اسکویی و مهندس سید امید حسینی این استارتاپ را راه انداخته‌اند. زرندی پیش از شروع استارتاپ کشت کالا در حوزه کارشناسی فارم‌های کشاورزی، مدیریت مجموعه‌های کشت و صنعتی، خرید و فروش اینترنتی محصولات کشاورزی و به نوعی تجارت الکترونیکی بخش کشاورزی فعالیت می‌کرده است.

این استارتاپ مذاکراتی را با برخی vcها و شتاب‌دهنده‌ها انجام داده و قصد دارد به زودی جذب سرمایه کنند و در همین رابطه به طور جدی با دو سرمایه‌گذار وارد مذاکره شده‌اند. آنطور که در وبسایت کشت‌کالا آمده، در این پلتفرم تمامی تولیدکنندگان و عرضه کنندگان محصولات و تجهیزات کشاورزی می‌توانند به راحتی در سایت عضو شده و محصولات خود را ثبت و جهت فروش و ثبت سفارش در معرض دید عموم قرار دهند. همچنین کلیه خدمات این سایت رایگان بوده و تولیدکنندگان از بابت ثبت و عرضه محصولات هزینه‌‌ای پرداخت نخواهند کرد.

دو: بینج بار: برنج به قیمت سر زمین

بینج بار یک پلتفرمی برای فروش مستقیم برنج توسط کشاورزان به مصرف‌کننده است که از سال ۹۸، با سرمایه‌‌‌ اولیه ۱۰میلیون تومان فعالیت خود را شروع کرده است. این استارتاپ توسط امیرحسین رضایی، مرصاد محمدی و سحر تنکابنی راه‌اندازی شده است. امیرحسین ۲۵‌سال‌ دارد و مدیر‌عامل بینج‌بار است. مهندسی کامپیوتر را در دانشگاه نوشیروانی بابل خوانده و در حال حاضر دانشجوی رشته‌‌ MBA در دانشگاه شهید بهشتی است. در بینج‌بار، برنج کشاورزها از لحاظ ظاهر، پخت، درصد شکستگی، عطر و فاکتورهای کیفی آزمایشگاهی بررسی شده و برای آنها فاکتور‌ کیفی صادر می‌شود. پس از آن و در صورت تایید کیفی، محصول ‌روی سایت بینج‌بار قرار می‌گیرد.

سه: دهچی: خانه زنبورداران 

ما تصمیم به ساخت پلتفرمی گرفتیم که بتونیم به طور مستقیم یک ارتباط کاملا علمی و شفاف بین زنبوردارهای واقعی و مصرف کننده های عسل ایجاد کنیم.
با بررسی استانداردهای آزمایشگاهی و بین المللی صنعت عسل و پیدا کردن مشکلات خریداران و تولید کنندگان عسل کار ما وارد فاز جدی تری شد و سایت دهچی راه اندازی شد.

مهمترین دغدغه ما در این مسیر جستجو و کشف تولید کننده های واقعی واطمینان از کیفیت برای مصرف کننده هاست و با ساخت یک فرمول قیمت گذاری شفاف و استاندارد وارد مسیری شدیم تا با توجه به نوع و ویژگی های کیفیتی هر عسل و زنبوردارش قیمتی منصفانه بر روی محصول گذاشته بشه تا هم برای تولید کننده صرفه اقتصادی داشته باشه و هم خریدار با قیمتی واقعی خریدش رو ثبت کنه.

دهچی در شروع راهیست بزرگ که سرانجامش باعث رونق زندگی روستایی و بهبود تغذیه زندگی شهریست. چرخه ای که اگر به شکل مداومی اجرا بشه روند تولید به روستا ها بازخواهد گشت. حالا شما بخشی از این چرخه اید. عضوی مهم برای پیمودن راهی سخت ولی بزرگ

چهار: کشت‌یار: نظارت از بالا بر مزرعه

استارتاپی است که با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای در کنار دانش کشاورزی، راهکارهایی برای مدیریت بهینه مزارع و افزایش عملکرد محصولات به کشاورزان ارائه می‌دهد. کشاورزان با مشخص کردن محل زمین خود می‌توانند با کشت‌یار به طور پیوسته بر زمین خود نظارت داشته باشند و مناطقی را که در آن مشکلی وجود دارد یا رشد محصول غیرمعمول است در کمترین زمان شناسایی کنند. این استارتاپ از سال ۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده است. سارا شکاری، سعیده مشایخی،الهه چراغی و محسن حسینی از بنیان‌گذاران این استارتاپ هستند.

پنج: بازارگاه: میوه‌فروشی از باغ بدون واسطه

بازارگاه که در حوزه توزیع آنلاین میوه فعالیت می‌کند از بهمن سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را آغاز کرد. این استارتاپ در بخش لجستیک با گروه تعاونی پیشگامان (بندر خشک، شرکت حمل و نقل توانمند، مجوز اپراتوری پست پیشگامان) همکاری می‌کند. به این صورت که میوه‌ها از باغات مختلف تامین و پس از عملیات فرآوری و دسته‌بندی و تقسیم در انبارها و سردخانه‌های پیشگامان با ظرفیت ۶۰هزار تن ذخیره‌سازی شده و با بسته‌بندی‌های مناسب به تهران و مراکز استان‌ها ارسال می‌شود. امیرحسین رضایی‌نژاد، بنیان‌گذار این استارتاپ است که تاکنون راه‌اندازی چهار استارتاپ را در کارنامه خود دارد. در بازارگاه محصولات بدون واسطه از باغداران و تجار خریداری می‌شود و با قیمت پایین‌تر از هزینه محلی به کاربران عرضه می‌شود.

شش: کشمون: خرید و فروش زعفران از خطه خراسان

کشمون استارتاپی است که ارتباط بین کاربران و کشاورزان در حوزه زعفران فراهم می‌کند. محمد و حمزه قائم‌پناه و سیامک خرمی از بنیان‌گذاران این استارتاپ هستند که از سال ۹۶ با ایده عرضه زعفران کشاورزان خراسان جنوبی آغاز به کار کرد. محمد و حمزه قائم‌پناه در شهر قاین، اهل خراسان جنوبی هستند که به‌واسطه شغل خانوادگی خود یعنی کشاورزی و با توجه به مشکلات این حوزه، این استارتاپ را راه‌اندازی کردند. در کشمون کاربران می‌توانند بدون واسطه از کشاورزان زعفران بخرند. کشمون در برنامه جاده ابریشم، رقابت بین استارتاپ‌ها که در آبان ماه ۱۳۹۶ برگزار شد، برنده شد. کشمون در شروع فعالیتش در زمستان۹۶ سرمایه بذری جذب کرد، دومین سرمایه‌گذاری خود را هم در سال ۹۹، پس از گذشت سه سال، با هدف توسعه بازار و صادرات از شرکت پارسال و فرزین پردیس انجام داده است.

نظرات
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد