خودروهای چینی بازار ایران واقعاً چقدر ارزش خرید دارند؟

خودروهای چینی بازار ایران واقعاً چقدر ارزش خرید دارند؟
در این مطلب قصد داریم نگاهی دقیق و ریزبینانه به قیمت‌های خودروهای چینی در بازارهای خارجی و مقایسه آن با قیمت فروش در بازار ایران داشته باشیم.

تیتر20 - قیمت سرکش خودرو همچنان می‌تازد و نه تنها خودروسازان، بلکه وزارت صمت نیز توانایی مهار آن را ندارد و رکورد تاریخی ورود پراید به باشگاه ۱۰۰ میلیونی‌ها چنان شگفت‌آور بود که بر همگان مشخص شد این آسمان گرانی، گویا هیچ سقفی ندارد. در این میان و در روزهای گذشته، شاهد عرضه لیست قیمت جدید محصولات یکی از خودروسازان قدیمی چینی بودیم و در این لیست مشخص شد که قیمت یک دستگاه خودروی شاسی‌بلند چینی پرفروش، به بیش از ۸۰۰ میلیون تومان رسید.
این در حالی بود که تا همین چند ماه پیش، با همین رقم می‌توانستیم یک کره‌ای و یا حتی آلمانی کم‌کارکرد سوار شویم که البته این گزینه‌ها برای اکثر جامعه به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده‌اند.
اما در این مطلب قصد داریم نگاهی دقیق و ریزبینانه به قیمت‌های خودروهای چینی در بازارهای خارجی و مقایسه آن با قیمت فروش در بازار ایران داشته باشیم. در هر صورت خودروهای چینی تا همین چند وقت پیش بر طبل ارزان قیمتی می‌کوبیدند و حال حتی تولیدی‌های داخلی به مرز یک میلیارد نیز نزدیک می‌شوند. اما سوال اصلی اینجا است که بالاخره یک خودروی چینی واقعاً چقدر ارزش دارد و آیا قیمت‌های اعلام شده در بازار ایران برای این خودروها منطقی است یا خیر.

خودروی چینی کیلویی چند!؟

اجازه بدهید یک نگاهی به قیمت‌های جهانی خودروهای چینی معروف بازار ایران بیندازیم. در جدول زیر مشاهده می‌کنید که قیمت هر خودروی تولید داخل در بازار جهانی دقیقاً چقدر قیمت دارد. البته قیمت اعلام شده در این جدول، برای خرید خودرو به صورت CBU یعنی خودرو به صورت کامل است که به دلیل توقف واردات خودرو منتفی است. اما همین خودروها به صورت SKD توسط خودروسازان داخلی خریداری شده که با قیمت جهانی آنچنان تفاوت قیمتی ندارند (اکثر خودروسازان داخلی، میزان داخلی‌سازی کمتر از ۱۵ درصد دارند، لذا اکثر قطعات به صورت کامل وارد می‌شوند و تنها با اندکی داخلی‌سازی روی خط تولید داخل کشور مونتاژ می‌شوند). اما این تمام ماجرای پرپیچ و خم خودروسازان نیست زیرا برای وارد کردن این قطعات به صورت SKD بایستی هزینه‌هایی همچون حمل (اکثراً با قطار)، ۹ درصد ارزش افزوده، ۳ درصد شماره‌گذاری، هزینه‌های اضافی برای حواله پول به چین (بدلیل مشکلات بین‌المللی در انتقال مالی)، هزینه‌هایی همچون نیروهای کار در خط تولید و در نهایت سد بزرگ ۴۰ تا ۴۵ درصدی عوارض گمرک (با احتساب دلار ۴۲۰۰ تومان) را پشت سر بگذارند تا بتوانند یک خودرو را با پلاک ملی به دست مشتری برسانند.
حال در این قسمت قصد داریم نگاهی بی‌طرفانه به چند مثال داشته باشیم و مشخص کنیم که قیمت تمام شده هر خودرو تا رسیدن به دست مشتری چقدر تمام آب می‌خورد و متوجه شویم که هر خودروی چینی در بازار ایران به چه میزان گران‌تر از بازار جهانی فروخته می‌شود.
همانطورکه در جدول زیر آورده‌ایم، قیمت خودروهایی مثل چری تیگو ۷ و یا چری تیگو ۵ و جک S۵ و … آورده شده است. قیمت‌ها سعی شده دقیقاً مشابه نمونه عرضه شده در بازار ایران باشند.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد